Skip Navigation LinksHome / Blog / Tips / Checklist

Checklist: heb je overal aan gedacht bij jouw reclamecampagne?

Het is tijd om reclame te gaan maken voor jouw bedrijf. Je weet dat dit nodig is om te groeien. Met de juiste reclameboodschap kun je nieuwe klanten werven of juist je huidige klanten behouden.

Om goed beslagen ten ijs te komen heb je een plan gemaakt voor een reclamecampagne. Loop in de checklist hieronder nog even alle belangrijke punten door voor dat je de campagne inplant voor livegang.

checklist direct mail

Wie is de doelgroep?

Wat voor soort klanten wil je bereiken? Nieuwe klanten, bestaande klanten, inactieve klanten, ex-klanten, trouwe klanten, meest waardevolle klanten? Voor jouw boodschap is het erg belangrijk om goed inzichtelijk te hebben wie de ontvanger is. Verdiep je daarom goed in de doelgroep.

Wat is het doel?

Wat is het doel van de reclameboodschap? Wat moet de klant weten, denken, voelen en onthouden?

Dat product moet ik ook hebben!
Wat een leuk bedrijf, daar moet ik eens langs!
Dat is nou echt iets voor mijn moeder.
Daar wil ik meer over weten, ik neem contact op.

Wat verwacht ik van de ontvanger?

Wat moet de klant doen na het zien van de reclame? Of met andere woorden: wat is de call to action? Wil je de ontvanger een product laten proberen of ga je voor een herhaal aankoop? Moet de ontvanger na het lezen van jouw boodschap meer informatie aanvragen of juist langskomen in jouw winkel? Maak het duidelijk en gebruik een heldere call to action in jouw reclame boodschap. Geef de ontvanger bijvoorbeeld een cadeautje.

Welk middel kan ik het beste kiezen?

De gekozen reclamevorm past bij:

het doel - Een nieuw product onder de aandacht brengen.
de doelgroep - Gezinnen met thuiswonende kinderen in hetzelfde postcodegebied.
mijn bedrijf - Kun je jouw tone of voice en huiststijl kwijt?
het product - Past de reclamevorm bij een tastbaar of online product?
de timing - Wanneer heeft de reclameboodschap het meeste effect?

Welke media kan ik het beste gebruiken?

Past de gekozen media bij het doel? E-mailadressen verzamelen kan heel goed met online media.
Past de gekozen media bij de doelgroep? Een oudere doelgroep bereik je bijvoorbeeld beter via traditionele media.
Gebruikt de doelgroep de media bij het ontdekken? Steeds meer mensen ontdekken nieuwe dingen online en via social media.
Gebruikt de doelgroep de media bij het zoeken? Een zoektocht begint steeds vaker op een tablet op de bank.
Gebruikt de doelgroep de media bij de aankoop? Klanten doen aankopen met hun laptop of in de winkel.

Is het wel het juiste moment?

Bij de livegang van de reclamecampagne zijn drie zaken van belang:

Timing - Wordt de reclame op het juiste moment getoond? Een opvallende kerstmailing bijvoorbeeld.
Frequentie - Wordt de reclame vaak genoeg getoond?
Duur - Wordt de reclame lang genoeg getoond?

Wanneer is de campagne een succes?

  1. Hoe meet je het effect van de reclame? Heb je hier tools voor nodig? Of besteed je het meten uit?
  2. Kun je de campagne tussentijds bijsturen? Heb je tijd om bij te sturen? En ook de mensen om het één en ander aan te passen?
  3. Is er voldoende budget vrijgemaakt voor de gehele campagne? Is er nog budget voor eventuele aanpassingen?
  4. Is er een moment gepland om de campagne te evalueren? Plan een moment om te bespreken wat er goed ging en wat de volgende keer beter moet.
  5. Wat moet de campagne zeker bereiken om het een succes te noemen? Meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief? Meer klanten in de winkel?

Gebruik deze checklist om jouw eigen reclamecampagne te beoordelen. Neem hier rustig de tijd voor, want het zou zonde zijn als jouw campagne niet het effect heeft wat je ervan gehoopt had.

Benieuwd naar de mogelijkheden om nieuwe klanten te vinden? Kijk dan hier.

Ook hebben we meer informatie over het behouden van bestaande klanten. Deze vind je hier.

Heb je zelf nog goede tips? Laat ze dan hieronder achter. 

Plaats een reactie:

* Uw reactie wordt zo snel mogelijk door ons beoordeeld en gepubliceerd.

Anderen over deze tip:

 
Laat ons weten wat u van deze tip vindt.
ico
Adres toevoegen
Voeg hieronder een adres toe aan uw adressenboek.

Vestigingsinformatie

Adreslijst

    Contactpersoon

    ico

    Gratis 20 tips om van uw mailing een succes te maken

    Met bewezen tips vanuit de neuromarketing.

    Hiermee meldt u zich ook aan voor onze mailing, zodat u geen acties misloopt!

    Laat ons u bellen
    Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u terug.
    Bel me
    Chatten
    Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur.
    Direct chatten