Skip Navigation LinksHome / Blog / Tips / Eerste hulp bij klanten bereiken / Hoe behoud ik mijn klanten

Hoe behoud ik mijn klanten?  

Het is belangrijk om nieuwe klanten te vinden, maar het is nog veel belangrijker om ze te behouden. Uit onderzoek blijkt dat de winstgevendheid van je bedrijf met 25% tot zelfs 95% kan toenemen als je 5% meer klanten behoudt. Daarnaast is het algemeen bekend dat het werven van een nieuwe klant vijf tot zeven keer meer geld kost dan het behouden van een bestaande klant. Genoeg reden om je klanten te behouden!

In de vorige twee artikelen hebben we ons gericht op het vinden van nieuwe klanten. In dit artikel kijken we hoe je jouw klanten kunt behouden. Hieronder vind je zeven stappen die je vandaag nog kunt toepassen.

Stap 1: Toon interesse in je klant
Stel je klanten vragen. Vraag of je klant tevreden is met jouw product of dienst. Voldeed het aan zijn verwachtingen? Luister goed en toon oprecht interesse in je klant, je kunt ontzettend veel leren door te luisteren.

Stap 2: Ken je klant
Door goed te luisteren leer je je klanten steeds beter kennen. Wil je ze echt leren kennen, maak dan zoveel mogelijk persoonlijk kennis. Als het mogelijk is ga je langs bij je klant. Stel voor om samen een kop koffie te gaan drinken of te lunchen en laat de klant vertellen. Stel vragen. Niet alleen zakelijk, maar probeer ook meer de persoon zelf te leren kennen. Probeer bijvoorbeeld achter de verjaardag van jouw klant te komen, zodat je een handgeschreven verjaardagskaart kunt sturen.

Stap 3: Weet wat je klant koopt
Je hebt interesse getoond in je klant en kunt zelfs zeggen dat je hem kent. Maar weet je ook wat jouw klant allemaal koopt? Zorg ervoor dat je weet wat vaste klanten afnemen. Houd de voorraden van deze producten op orde en ga altijd op zoek naar betere alternatieven. Laat het je klant ook weten als je een betere optie voor hem hebt gevonden.

Stap 4: Maak het je klant zo makkelijk mogelijk
Is jouw klant tevreden over de aankoop die hij gedaan heeft? Dan zou je er over na kunnen denken hoe je het leven van jouw klant zo makkelijk mogelijk kunt maken. Als je merkt dat er veel herhaalaankopen gedaan worden kun je de klant een abonnement aanbieden. Zo is de klant voordeliger uit en heb jij de zekerheid van inkomsten op de lange termijn. Dus hoe maak jij het leven van jouw klanten zo gemakkelijk mogelijk?

Stap 5: Zorg voor een goede service
Eigenlijk zou ik je dit niet hoeven te vertellen. Een goede service richting je klanten is essentieel. Toch wil je niet weten hoeveel ondernemers die goede service vergeten. Je kunt je hier echt in onderscheiden. Met de juiste aandacht voor de klant kun je problemen direct oplossen. Klanten die goed geholpen worden zullen eerder terugkomen voor herhaalaankopen.

Stap 6: Vaste klanten moet je belonen
Als klanten vaker producten van je afnemen dan moet je ze daarvoor belonen. Zo geef je deze klanten namelijk een reden om te blijven kopen bij je. Denk goed na over de beloning, geef ze bijvoorbeeld iets gratis.

Stap 7: Maak een ambassadeur van elke klant
Een tevreden klant is veel waard. Maar een tevreden klant die jouw ambassadeur wordt is nog veel waardevoller. Stimuleer jouw klanten om over je te vertellen en om jou aan te bevelen bij vrienden en familie. Gebruik de reacties van jouw tevreden klanten ook als testimonials op bijvoorbeeld je website. Hier moet je uiteraard wel even toestemming voor vragen.

Een nieuwe klant vinden is zilver, maar een klant behouden is goud. En met dit artikel willen we je laten zien dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om je klanten te behouden. Met een paar kleine stappen houd je je klanten tevreden. Die kans laat jij toch niet schieten?

Plaats een reactie

* Uw reactie wordt zo snel mogelijk door ons beoordeeld en gepubliceerd.

Anderen over deze tip:

 
 
ico
Adres toevoegen
Voeg hieronder een adres toe aan uw adressenboek.

Vestigingsinformatie

Adreslijst

    Contactpersoon

    ico

    Gratis 20 tips om van uw mailing een succes te maken

    Met bewezen tips vanuit de neuromarketing.

    Hiermee meldt u zich ook aan voor onze mailing, zodat u geen acties misloopt!

    Laat ons u bellen
    Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u terug.
    Bel me
    Chatten
    Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur.
    Direct chatten