Skip Navigation LinksHome / Blog / Tips / Een folder werkt! Het bereiksonderzoek folders

Een folder werkt! Het bereiksonderzoek folders

Wie denkt dat door de digitalisering de huis-aan-huisfolder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis.
Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huisfolder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien een digitale folder. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48%).
Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, die 5 juni 2014 in Amsterdam werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen.

Facts & figures

 

Facts & figures: Download de PDF

Gemiddeld 17 minuten
De gemiddelde folderlezer is een vrouw tussen de 35 en 49 jaar met een middelbare opleiding en een gezin dat bestaat uit twee personen, van wie zijzelf de boodschappen doet. Dat is goed om te weten bij het bepalen van de doelgroep van een folder. De lezers van papieren folders en digitale folders verschillen nauwelijks van elkaar. Opvallend is wellicht dat het bereik van digitale folders toeneemt met het opleidingsniveau. Al met al wordt er aardig wat tijd besteed aan het lezen van folders: gemiddeld 17 minuten, gemeten onder folderlezers én niet-folderlezers.

Ook mét drukwerksticker
Folders worden óók gelezen door mensen met een drukwerksticker op hun brievenbus. En niet alleen digitaal: 1,2 miljoen Nederlanders mét drukwerksticker lezen ook wel eens een papieren folder. Dat is zelfs een groter bereik dan bij digitale folders.

Folders zijn interessant
Hoewel ruim de helft van de Nederlanders het gewoon leuk vindt om folders te lezen, zijn er ook andere heel goede redenen. Speciale aanbiedingen vooral, maar ook het vergelijken van winkels en producten. Ruim een derde is bovendien geïnteresseerd in nieuwe producten en laat zich graag inspireren.

Papier versus digitaal
Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook internet bij het bereiksonderzoek betrokken. Papier heeft nog duidelijk de voorkeur: 82% van de Nederlanders wil graag folders in de brievenbus ontvangen en heeft (dus) geen drukwerksticker. 54% zou zelfs niet zonder willen. Het bereik van digitale folders laat ook een groei zien. Bijna een kwart van de Nederlanders bekijkt folders zowel op papier als digitaal. Er is een duidelijk verschil te zien in het gebruik van papieren en digitale folders. Papieren folders worden vaker ter ontspanning gelezen, digitaal wordt vaker gebruikt om producten te vergelijken. Het resultaat is ook anders: papieren folders leiden tot meer actie dan digitale folders.

Verzamelsites en folder apps
Digitaal folders lezen kan op veel websites van aanbieders. Daar¬naast zijn er verzamelsites (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en speciale folder apps. 2,9 miljoen Nederlanders bezoeken wel eens een verzamelwebsite en 1,6 miljoen Nederlanders gebruiken wel eens een folder app, vooral 20- tot 34-jarigen. Hiervan bezoeken op wekelijkse basis een miljoen Nederlanders een verzamelsite en gebruiken 800.000 mensen een folder app. Ook mensen met een drukwerksticker bezoeken verzamelsites, maar minder dan men¬sen zónder sticker (19% versus 23%). Folder apps worden (iets) vaker gebruikt door mensen met drukwerksticker (14% versus 12%).

NOM Folder Monitor verschijnt onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen en uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

NOM Folder Monitor 2014
De NOM Folder Monitor 2014 is een onafhankelijk en objectief onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.

DDMA Businessgroep Verspreidingen
De leden van de DDMA Businessgroep Verspreidingen zetten zich in voor een verdere professionalisering van de distributienetwerken. Tevens genereert de groep bestedingscijfers en promoot zij huis-aan-huis folders als effectief communicatiemedium. De groep is verantwoordelijk voor de zelfregulering in de vorm van de NEE/JA NEE/NEE sticker voor op de brievenbus.

Wilt u meer lezen, ga naar http://foldermonitor.nl/

Plaats een reactie:

* Uw reactie wordt zo snel mogelijk door ons beoordeeld en gepubliceerd.

Anderen over deze tip:

 
 
ico
Adres toevoegen
Voeg hieronder een adres toe aan uw adressenboek.

Vestigingsinformatie

Adreslijst

    Contactpersoon

    ico

    Gratis 20 tips om van uw mailing een succes te maken

    Met bewezen tips vanuit de neuromarketing.

    Hiermee meldt u zich ook aan voor onze mailing, zodat u geen acties misloopt!

    Laat ons u bellen
    Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u terug.
    Bel me
    Chatten
    Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur.
    Direct chatten