Skip Navigation LinksHome / Blog / Tips / De beste manier om uw mailing meetbaar te maken

De beste manier om uw mailing meetbaar te maken

Het succes van een mailing bepaal je door te meten. Maar ook door van te voren af te spreken hoe succes er voor jou uitziet. Wat voor de één een succesvolle mailing is, is misschien voor de ander geen succesvolle mailing. Maak daarom van te voren goede afspraken en spreek ook samen een moment af om te evalueren.

afbeelding mailing

Als de KPI's eenmaal bepaald zijn, kun je doelgerichter meten. Dan weet je precies wat je in de gaten moet houden en waar de mailing aan moet voldoen.

In dit artikel laten we zien op welke manieren je jouw mailing het beste meetbaar maakt. Natuurlijk afhankelijk van de KPI's die je zelf bepaald hebt.

Conversie meten met Layar

Met Layar breng je print tot leven. Layar legt een laag over jouw mailing, die geactiveerd wordt door er met je smartphone naar te kijken. De bijhorende app maakt de laag interactief, klikbaar én meetbaar.

De Layar laag over jouw mailing is helemaal meetbaar. Zo meet je het volgende:

  • Pagina weergaven
  • Interacties
  • Unieke gebruikers
  • Gebruikers per land
  • Statistieken van verschillende pagina's en knoppen.

Actie meetbaar maken met QR-codes

Met QR-codes kun je acties op een mailing meetbaar maken. Met deze codes maak je het voor de ontvanger makkelijk om een website te bezoeken of over te gaan tot aankoop. Met een speciale app scan je de code en vervolgens opent de website op je mobiel.

Vaak zijn QR-codes meetbaar, dus je weet precies hoeveel mensen er van de mailing naar de website zijn gegaan. Als je het goed aanpakt, kun je zelfs zien wie van jouw ontvangers overgegaan zijn tot actie en wie niet. Die laatste groep kun je met deze informatie een nieuwe mailing met reminder sturen.

Actie meetbaar maken met actie codes r

Voor de campagne kun je speciale links aanmaken op jouw website. Voor een Valentijncampagne zouden wij bijvoorbeeld kiezen voor www.drukwerkservice.nl/valentijn. Deze link is eenvoudig te gebruiken door de ontvanger en voor ons ook nog eens heel meetbaar.

In Google Analytics kun je namelijk perfect zien hoeveel mensen op jouw speciale actie pagina zijn gekomen. Als je in Google Analytics zit doe je het volgende:

  1. Ga naar Gedrag in het linker menu.
  2. Ga vervolgens naar Site-inhoud.
  3. Kies hier voor Alle Pagina's.
  4. In de zoekbalk halverwege de pagina vul je het unieke gedeelte van de link in. In ons geval "valentijn".
  5. Vervolgens zie je de resultaten in een tabel.

Mail Monitor Benchmark

Om meer grip te krijgen op het beoordelen van reclame, is het belangrijk om met een goede benchmark te werken. Het nut van een benchmark gaat verder dan het afzetten van de resultaten van de campagne tegen een gemiddelde. Bij het evalueren van reclame ontstaat er regelmatig een discussie over de interpretatie van een score: Is dit nou hoog of laag? Is het glas half vol of half leeg? Daarom heeft MetrixLab een onderzoekstool gemaakt voor direct mail met als doel een goede, representatieve benchmark over brievenbusreclame op te zetten.

Met Mail Monitor Online en de Mail Monitor Benchmark wordt een direct mail steeds op een vergelijkbare manier gemeten en gerapporteerd. Dat levert een waardevolle vergelijking op, die inzicht geeft of een uiting wel opvallend genoeg is, de koppeling met het merk er goed in zit en of lezers de boodschap begrijpelijk vinden etc. Het is belangrijk om de scores te vergelijken met concurrenten, zowel positief als negatief. Vooral wat betreft Respons en Toename Interesse, Kennis en Sympathie is het zinvol om te kijken naar de benchmark van de branche. Of en hoe een lezer gaat reageren op een direct mail verschilt natuurlijk als het gaat om een aanbieding voor tandpasta of een nieuwe auto.

Kijk voor meer informatie op de website van Mail Monitor Benchmark.

Speciale landingspagina

Met de QR-code en speciale linkjes kun je het verkeer meten dat via jouw mailing ergens anders heen gaat, maar natuurlijk kun je op die locatie verder meten. Met een speciale landingspagina kun je de bezoeker verleiden om meer informatie, zoals NAW gegevens of een geboortedatum, achter te laten die vervolgens kunt gebruiken.

Door deze gegevens te verzamelen, leer je meer over jouw ontvanger en kun je vervolg mailings nog gerichter sturen. Denk aan een verjaardagskaartje op de verjaardag van jouw klant.

Couponing

Een direct mailing kun je natuurlijk ook heel eenvoudig meetbaar maken door een coupon toe te voegen. De ontvanger stuurt een gedeelte van de mailing ingevuld terug in ruil voor korting, een proefexemplaar of iets anders. Dit maakt de mailing erg makkelijk meetbaar, want het enige dat je hoeft te doen is het tellen van de coupons.

Eventueel kun je ook nog analyses loslaten op de ingevulde gegevens. Welke postcodes reageren vaak? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen die reageren?

Evalueren voor meer succes

Zoals eerder genoemd, is het belangrijk om te evalueren. Van te voren bepaal jij wanneer een mailing een succes is. Vervolgens meet je en tijdens het evalueren kijk je of de mailing inderdaad succes had en waarom.

Met deze informatie kun je toekomstige mailings nog verder aanscherpen en beter laten passen bij de ontvanger. Zeker als je via een speciale landingspagina meer te weten bent gekomen over je ontvanger moet het de volgende keer helemaal goed komen!

Plaats een reactie:

* Uw reactie wordt zo snel mogelijk door ons beoordeeld en gepubliceerd.

Anderen over deze tip:

 
Laat ons weten wat u van deze tip vindt.
ico
Adres toevoegen
Voeg hieronder een adres toe aan uw adressenboek.

Vestigingsinformatie

Adreslijst

    Contactpersoon

    ico

    Gratis 20 tips om van uw mailing een succes te maken

    Met bewezen tips vanuit de neuromarketing.

    Hiermee meldt u zich ook aan voor onze mailing, zodat u geen acties misloopt!

    Laat ons u bellen
    Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u terug.
    Bel me
    Chatten
    Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur.
    Direct chatten