Skip Navigation LinksHome / Blog / Tips / De 4 As van een DM succes / 4 A's van een DM succes - Aandacht

De 4 A's van een DM succes - Aandacht

Succesfactoren gebaseerd op keiharde feiten
In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Metrixlab heeft PostNL de 4 A's van DM succes voor direct mail uitgewerkt: Aandacht, Attractiviteit, Aanbod en Actie. Het model is gebaseerd op een analyse van een paar honderd succesvolle en minder succesvolle mailings uit diverse branches van de afgelopen 5 jaar. De komende maanden delen we de opgedane kennis aan de hand van deze 4 thema's.

   direct mail succes

4A's van DM succes
Vanzelfsprekend is de eerste voorwaarde voor succesvolle directe communicatie aandacht. Als een uiting niet de aandacht trekt, verdwijnt deze ongezien in de prullenbak. Een uiting alleen zien is niet genoeg. Als de uiting attractief is (=vorm) en een goed aanbod (=inhoud) bevat, kan deze ook opgeslagen worden in het geheugen. Deze geheugeneffecten kunnen uiteindelijk (merk) actie realiseren.

Maak jouw Direct Mail tot een aandachtstrekker
Naast doelgroepselectie en mailfrequentie is creatie een belangrijke en bepalende factor. In de onderstaande infographic vind je een overzicht van de belangrijkste tips. Deze tips zijn gerangschikt op volgorde van belangrijkheid.aandacht direct mail

1. Inhoud van de mailing
De inhoud van de mailing draagt het meest bij aan het bekijken of lezen van de mailing. De meest opvallende uitkomst van het onderzoek is dat niet alleen beeld- of het kleurgebruik bepalend is voor de leeskans, maar vooral het voordeel dat wordt geboden. Een (kortings)coupon werkt het beste: zo'n coupon maakt het voordeel heel tastbaar. Ook met een cadeautje als beloning voor gewenst gedrag (bijv. een aankoop in de winkel of het afsluiten van een abonnement) trek je de aandacht.

inhoud mailing

2. Samenstelling van de mailing
De samenstelling van de mailing heeft (na het bieden van voordeeltjes in de vorm van couponnen of een kadootje) de meeste invloed op het bekijken of lezen van de mailing. Met het toevoegen van een catalogus/brochure, sample, retourenvelop of gadget heeft jouw mailing als het ware een significante voorsprong. Bij Drukwerkservice kan je eenvoudig een mailpakket samenstellen. Na het selecteren van bijvoorbeeld een kaart klik je op de button "meer drukwerk toevoegen". Selecteer vervolgens bijvoorbeeld een brochure. De kaart zal samen met de brochure als mailpakket worden verstuurd.

samenstelling mailing

3. Verpakking
Een 'bobbel' ofwel 'voelbare gadget' toevoegen aan een envelop doet het ook erg goed. Je maakt de ontvanger namelijk nieuwsgierig naar de inhoud van de envelop. Ook illustraties op de envelop verhogen de kans dat de mailing gelezen wordt.

verpakking mailing

4. Brief
Naast een juiste verpakking zorgen afbeeldingen in de brief ervoor dat de mailing beter gelezen wordt. Foto's van mensen die je aankijken doen het bijzonder goed.

brief met mensen

5. Toelichtingsmateriaal
Toelichtingsmateriaal bestaat vaak uit een folder, brochure of leaflet. Die bevatten vaak al relatief veel plaatjes, maar gebruik naast plaatjes ook eens een full colour achtergrond om de attentiewaarde te verhogen.

toelichtingsmateriaal

6. Responsdrager
Voor de responsdrager (vaak een antwoordkaart) geldt ook gebruik gekleurde tekst- en achtergrond als blikvanger.

responsdrager

Plaats uw reactie

* Uw reactie wordt zo snel mogelijk door ons beoordeeld en gepubliceerd.

Anderen over deze tip:

 
 
ico
Adres toevoegen
Voeg hieronder een adres toe aan uw adressenboek.

Vestigingsinformatie

Adreslijst

    Contactpersoon

    ico

    Gratis 20 tips om van uw mailing een succes te maken

    Met bewezen tips vanuit de neuromarketing.

    Hiermee meldt u zich ook aan voor onze mailing, zodat u geen acties misloopt!

    Laat ons u bellen
    Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u terug.
    Bel me
    Chatten
    Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 19.00 uur.
    Direct chatten